Pobieranie

Informacja o "ciasteczkach" i przetwarzaniu danych osobowych

Ta strona przetwarza Twoje dane osobowe takie jak adres IP i używa ciasteczek do przechowywania danych na Twoim urządzeniu.

Z jednej strony ciasteczka używane są w celu zapewnienia poprawnego funkcjonowania serwisu (np. zapamiętywania filtrów wyszukiwania zaawansowanego czy ustawień wybranych w tym okienku). Jeśli nie wyrażasz na nie zgody, opuść tę stronę, gdyż bez nich nie jest ona w stanie poprawnie działać.

Drugim celem jest gromadzenia statystyk odwiedzin oraz analiza zachowania użytkowników w serwisie. Masz wybór, czy zezwolić na wykorzystywanie Twoich danych osobowych w tym celu, czy nie. W celu dokonania wyboru kliknij w odpowiedni przycisk poniżej.

Szczegółowe informacje znajdziesz w Polityce Prywatności.

Wyrażam zgodę na "ciasteczka":
Tylko niezbędne do działania serwisu
Wszystkie (także służące gromadzeniu statystyk odwiedzin)

PL EN
A
B
C
Ć
D
E
F
G
H
I
J
K
L
Ł
M
N
O
Ó
P
R
S
Ś
T
U
V
W
X
Y
Z
Ź
Ż

MOGOLCZYK

rzecz.
m
ZALĄŻEK ARTYKUŁU HASŁOWEGO
Wersja do druku Jak cytować
Harvard Biuletyn PTJ bibtex CSL-JSON
Notowanie w słownikach
Słowniki nie notują
Formy gramatyczne
liczba mnoga
M. uż. osob.   Mogolczykowie
D.   Mogolczyków
Ms.   Mogolczykach
Znaczenia
hasło w opracowaniu - nie podano jeszcze definicji
  • – Kiedy Wielka y Mnieysza Tartaryá, to iest Azyátycka y Europeyska Wielkiego miałá Chama albo Hana, názywáli go Tátarowie Gog, náprzykład Gog Elp. Turcy go názywali Gioc. Mogolczykowie Grog według Serariusza, teráz Tártaria Wielka ná roźne Ordy y Kroliki rozerwána, nie Chamá, albo wiełkiego Imperátorá, ale Mnieysza Tártarya ma swego Hama czyli Hana, o ktorym te są Scienda. ChmielAteny II 451.
  • – A co się mowi o Mogolczykach, to wszytkim służy Indyánom. Kolor twárzy Mogolczykow w pośrzodku Państwá mieszkaiących iest śniadáwożołty; mieszkáiących od Pułnocy biały; á ktorzy ku Południowi lokowáni, są czárni iak murzyni, stroy noszą długi more Persow po kostki: ná głowie włosy máią ogolone, zostáwiwszy ná śrzodku Kozácki sełedczyk, aby ich miał zá co do Nieba pociągnąć. ChmielAteny II 589.